//

Dzisiaj jest piątek
26 kwietnia 2024
.
Temperatura powietrza
13.13 °C

.
Gości na portalu: 31
.
Polecamy
Jest budżet na 2024 rok i 14 mln na inwestycje
Nadchodzące wydarzenia
Nasze filmy
Nie tylko Wyrzysk
   Łobżenica, dodano: 2014.07.09, godz.10:45

Nowoczesny Ogólniak - Kompetentny Uczeń

„Pośród jezior Krajny jest okolica
w której leży miasteczko Łobżenica.
Od czternastego wieku, dobrze jest znane
i po dzień dzisiejszy, przez nas kochane.”

II AKADEMIA 700-LECIA ŁOBŻENICY
Podsumowanie projektu
„NOWOCZESNY OGÓLNIAK – KOMPETENTNY UCZEŃ”


25 czerwca 2014 r. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. Tadeusza Kościuszki w Łobżenicy odbyła się kolejna Akademia dla dzieci i młodzieży łobżenickich szkół. Uroczystość ta była połączona z zakończeniem realizowanego w naszej placówce od dwóch lat projektu „Nowoczesny Ogólniak - Kompetentny Uczeń” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Człowiek - najlepsza inwestycja”.




W czasie uroczystości, na którą przybyli dyrektorzy szkół Gminy Łobżenica, dzieci, młodzież i zaproszeni Goście, przedstawiona została historia Łobżenicy od czasu Potopu szwedzkiego po uzyskanie niepodległości w roku 1918. Opracowaniem referatu zajęła się nauczycielka historii p. Adrianna Meller- Osman, a jego przedstawieniem uczennica klasy II b Marta Marchlewicz. Wystąpienie zostało wzbogacone prezentacją multimedialną ukazującą najbardziej znane miejsca naszego miasta. Dokładne i ciekawe przedstawienie przeszłości miasta było kontynuacją prelekcji zapoczątkowanej na I Akademii 700-lecia, która 13 marca odbyła się w Gimnazjum Publicznym im. Jana Pawła II. Dyrektor szkoły p. Lucyna Góra- Mrotek, ukazała 65 – letnią historię naszego liceum na tle 700 – letniej historii Łobżenicy. Uczestnicy mogli zobaczyć, jak wyglądała szkoła na początku istnienia, kiedy następowały jej przemiany – rozbudowa poszczególnych skrzydeł, sali gimnastycznej, basenu, ale też termomodernizacja, nowe ogrodzenie terenu i remont nawierzchni placu przyszkolnego. Zdjęcia wskazywały, jak unowocześniano nasz obiekt z zewnątrz, jak kolorowa stawała się elewacja budynku. Nie zabrakło także informacji i obrazów podkreślających, jakie działania remontowe zostały przeprowadzone w środku budynku, jak zmodernizowane zostały klasy, hole, jak poprawiły się warunki nauki, jak zmieniły i uwspółcześniły się kierunki kształcenia oraz jak rozwija się współpraca z jednostkami wojskowymi i uczelniami wyższymi.


Bardzo ważnym punktem II Akademii 700-lecia Łobżenicy było przedstawienie przez koordynatorkę działań, autorkę tematów i regulaminu, p. Danutę Buryta-Arndt, wyników konkursu literackiego, ogłoszonego dla szkół naszej gminy. Prace literackie, jak powiedziała koordynatorka, zachwyciły jury, wykazały ogromną wiedzę, pomysłowość, wyobraźnię młodych twórców, ale przede wszystkim wskazywały na wysoką sprawność językową, na umiejętność pięknego, poprawnego wypowiadania się w formie pisemnej. W kategorii szkół podstawowych laureatami zostali: I miejsce- Antoni Walasiak, II- Weronika Klawiter –obydwoje ze Szkoły Podstawowej im. KEN w Łobżenicy, a III miejsce –Olga Kwiatkowska ze Szkoły Podstawowej w Luchowie. Wyróżnione zostały uczennice Aleksandra Konnek i Wiktoria Ciepłuch również z Luchowa. W kategorii szkoły ponadgimnazjalnej, ZSP im. T. Kościuszki w Łobżenicy, I miejsce zajęła Malwina Kowalska, II- Marta Ryś, a III- Marta Marchlewicz. Natomiast wyróżnieni zostali: Miłosz Nowakowski, Dawid Knioła, Monika Wróblewska i Karolina Pikulik. Nagrody rzeczowe dla wszystkich uczniów zostały przekazane przez Urząd Miejski w Łobżenicy. Bardzo dziękujemy za okazane wsparcie. Uczestnicy II Akademii otrzymali przygotowany na tę okazję biuletyn zawierający rys historyczny zaprezentowany w referacie, fragmenty zwycięskich prac, uczestników konkursu literackiego i jego wyniki.







Tego dnia – w Dniu Młodego Naukowca- podsumowany został projekt unijny „Nowoczesny Ogólniak- Kompetentny Uczeń”, w którym od września 2012 r. do czerwca 2014 r. uczestniczyło 120 uczniów naszej szkoły, rozwijając swoją wiedzę, zainteresowania, doskonaląc umiejętności na zajęciach pozalekcyjnych. Każdy uczeń obowiązkowo brał udział w warsztatach z przedsiębiorczości i doradztwa zawodowego oraz wybierał jedne zajęcia spośród: matematyczno-fizycznych, biologiczno-chemicznych, techniczno-inżynierskich, dziennikarsko-teatralnych, ratownictwa medycznego, psychoterapeutycznych i dodatkowo też językowych. Zajęcia odbywały się w naszej szkole, w grupach 10 osobowych, trwały 3-4 godziny lekcyjne. Projekt spotkał się z zainteresowaniem młodzieży wszystkich klas liceum. W czasie tych dwóch lat odbyły się spotkania z ciekawymi ludźmi, m.in. Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów, redaktorem „Panoramy Łobżenicy”, pracownikami Urzędu Miejskiego w Łobżenicy, poetami. Ciekawe dla uczniów były wyjazdy na uczelnie wyższe- PWSZ w Pile, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, gdzie poznawali uczelnie, ich prace, wydziały, rozmawiali ze studentami przygotowującymi warsztaty, np. techniczne, kreatywności. Młodzież uczestniczyła w wykładach pracowników wyższych uczelni – PWSZ w Pile, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.







Działań można by wymieniać dużo, ale najważniejsze jest poszerzenie i udoskonalenie wiedzy, rozwój zainteresowań, pasji, zdobycie nowych umiejętności i ukształtowanie już nabytych, co w małych środowiskach jest trudne. Nasi warsztatowcy dowiedzieli się jak można pozyskiwać fundusze unijne, a szczególnie te, które zasiliły inwestycje naszej gminy Łobżenicy. Nieobca jest też młodzieży wiedza na temat zakładania własnej działalności gospodarczej, sposobu wypełniania wniosku, miejsc, gdzie szukać na ten temat informacji, także na temat obowiązków sprzedawcy, warunków zakupów przez Internet, uprawnień kupującego czy egzekwowania swoich praw. Ponadto bardzo ważna jest zdobyta w czasie projektu wiedza i umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, Uczniowie udoskonalili umiejętności przeprowadzania wywiadów, pisania scenariuszy, prowadzenia szkolnych i powiatowych uroczystości, nawiązywania kontaktów nie tylko w języku polskim, ale też angielskim. Młodzież prowadziła obserwacje, badania, doświadczenia ,wychodziła w teren, by sprawdzać swoją wiedzę, wyjeżdżała na wycieczki edukacyjne do leśnego rezerwatu przyrody „Zielona Góra”. Zainteresowaniem cieszyły się warsztaty psychoterapeutyczne, na których uczestnicy zdobywali wiedzę o sobie, swojej osobowości, relacjach interpersonalnych.

Podsumowania działań projektowych dokonała p. Danuta Buryta-Arndt, która pełniła funkcję Lidera Szkolnego Ośrodka Kariery, kierując działaniami tego przedsięwzięcia w szkole. Zebrani mogli obejrzeć dokumentację fotograficzna różnych przedsięwzięć podjętych w czasie realizacji programu poszczególnych warsztatów. Widzieliśmy więc typowe zajęcia w szkole, w klasie, ale również ćwiczenia, pracę w terenie, pokazy robotów z klocków Lego, warsztaty ratownictwa medycznego z zastosowaniem fantomów, warsztaty radiowe na UKW w Bydgoszczy, odkrywanie tajników przyrody podczas spaceru badawczego w lesie, doświadczenia chemiczne, spotkania z zaproszonymi gośćmi.

Należy nadmienić, że dzięki projektowi udoskonaliła się baza szkoły, ponieważ na realizację zadań projektu otrzymaliśmy specjalistyczny sprzęt, m.in. laptopy, tablice interaktywne, projektory, mikroskopy, teleskop, apteczki, nosze, fantomy, książki. Są one rozmieszczone w Szkolnym Ośrodku Kariery i w różnych klasach naszej szkoły. Sprzęt był efektywnie wykorzystywany na warsztatach.

Szerokie przedsięwzięcia podjęte w projekcie przyczyniły się do podniesienia kompetencji uczniów, poszerzenie wiedzy, lepsze oceny z przedmiotów, pozwoliły na rozwój osobowości, kształtowanie postaw wrażliwości, empatii, zmotywowały też do samokształcenia.W czasie uroczystości młodzież otrzymała certyfikaty ukończenia warsztatów, które zostały wręczone przez P. Dyrektor i przedstawicielkę projektodawcy P. Monikę Mielitz.












W czasie spotkania w auli dziewczęta z warsztatów dziennikarsko-teatralnych przeprowadziły sondę wśród zebranych na temat naszego miasta. Zadawane pytania były różnorodne – od specjalistycznych, wymagających wiedzy o działaniach prowadzonych w Łobżenicy, np. Jakie inwestycje zostały przeprowadzone przy wsparciu funduszy EU? po pytania, np. Kto w Łobżenicy od lat robi najsmaczniejsze lody?. Tak więc o dużej ilości wiadomości o historii miasta, szkoły, inicjatywach projektu był czas na wspólną zabawę, w której uczestnicy nie zawiedli, bo wykazali się doskonałą znajomością „Małej Ojczyzny”.


W czasie podsumowanie tych dwóch ogromnie ważnych dla nas przedsięwzięć nasi uczniowie pokazali doświadczenia chemiczne, biologiczne z zastosowaniem mikroskopów, fizyczne, zaprezentowali, jak należy udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej, jak działają roboty z klocków Lego. Pochwalili się umiejętnościami w pokazie musztry. Uczestnicy uroczystości rozwiązywali zagadki i łamigłówki matematyczne, językowe, oglądali wystawy publikacji o Łobżenicy, prac uczniów nadesłanych na konkurs literacki z okazji 700-lecia, zdjęć „Łobżenica w starej fotografii”, „Łobżenica –dawniej”. Na wystawie nie zabrakło też dokumentacji fotograficznej działań na warsztatach w projekcie.


Sądzę, że II Akademia 700-lecia i Dzień Młodego Naukowca należą do udanych uroczystości, takich, które kształtują postawy patriotyczne młodzieży, postawy szacunku wobec przeszłości, wobec wiedzy i nauki, podkreślają, iż warto się uczyć, odkrywać, poznawać, doświadczać, a równocześnie dzielić się z innymi swoimi umiejętnościami i wiadomościami.

Uroczystość była również ważna z tego względu, iż zebrała szkolną społeczność naszej Gminy Łobżenicy. To bardzo cieszy.Następne takie wspólne spotkanie odbędzie się już w nowym roku szkolnym 2014/2015.

Danuta Buryta-Arndt    

   Temat wyświetlono: 501 razy.






www.NaszWyrzysk.pl 2008-2024