Dzisiaj jest piątek

Nie tylko Wyrzysk
   Łobżenica, dodano: 2014.07.14, godz.23:24

Mazury są przepiękne

Jeszcze w czerwcu br. uczniowie klas z rozszerzoną biologią i chemią - Ib i IIb liceum ogólnokształcącego w Łobżenicy, pod czujną opieką wychowawców: p. Barbary Senska, p. Dariusza Jachołkowskiego i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych: p. Lucyny Góra-Mrotek-dyrektor szkoły i p. Nataszy Knop-Wrzalik, wyruszyli na trzydniową edukacyjną wycieczkę do Krainy Tysiąca Jezior. Program obfitował w atrakcje krajoznawcze, ale głównym celem był wypoczynek, zasłużony po całym roku intensywnej nauki.

Pierwszym przystankiem na trasie wycieczki był Reszel, gdzie mogliśmy podziwiać zamek biskupów warmińskich z XIV wieku. Stromymi i wąskimi schodkami weszliśmy na wieżę zamkową, skąd roztaczał się widok na miasto i okolice.

Następnie pojechaliśmy do Świętej Lipki, wsi położonej na granicy Warmii i Mazur, gdzie znajduje się kościół z figurką Matki Bożej, wyrzeźbioną przez skazańca cudownie ocalonego od śmierci. Pielgrzymki do Świętej Lipki odbywają się już od XIV wieku. W kościele znajdują się organy barokowe z ruchomymi figurkami. Mogliśmy wysłuchać zachwycającego koncertu organowego i zobaczyć, jak Archanioł Gabriel oznajmia Matce Bożej dobrą nowinę.

Ostatnim przystankiem pierwszego dnia podróży była kwatera Hitlera z lat 1940-43 – Wilczy Szaniec. Zwiedzaliśmy go z przewodnikiem, który ciekawie opowiadał o budowie bunkrów, mających wytrzymać każdy atak bombowy. Zapoznaliśmy się z historią zamachu na przywódcę III Rzeszy, który miał miejsce właśnie w Wilczym Szańcu koło miejscowości Gierłoż.

Drugi dzień wycieczki upłynął przede wszystkim pod znakiem wody. Zaraz po śniadaniu wyjechaliśmy do Mikołajek, w których czekał nas krótki rejs statkiem po największym jeziorze w Polsce, jeziorze Śniardwy. Pogoda dopisała, słońce i lekki wiatr sprawiły, że rejs był wyjątkowo udany.

Kolejnym miejsce na trasie naszej wędrówki było muzeum Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, poety znanego między innymi z Teatrzyku Zielona Gęś. Samą Zieloną Gęś mogliśmy ujrzeć przy biurku pisarza.

Na koniec drugiego dnia czekała nas jeszcze jedna atrakcja w postaci spływu rzeką Krutynią w obrębie rezerwatu „Krutynia”, chroniącego górny odcinek rzeki i jezioro Krutyńskie oraz rosnące nad nim wielogatunkowe lasy liściaste i mieszane. Cisza i spokój tego miejsca udzielił się nam wszystkim. Ptaki m. in. zimorodek, jarząbek, tracz nurogęś, łabędź niemy były na wyciągnięcie ręki, a ciemnobłękitne ważki świtezianki latały nad nami w niezliczonych ilościach. Do osobliwości rezerwatu należy krasnorost Hildebrandia rivularis obrastający kamienie w rzece Krutyni, a ze zwierząt bezkręgowych gąbka słodkowodna. Widoki zapierały dech w piersiach.

Trzeciego dnia rano przyszedł czas wykwaterowania, ale na szczęście nie był to jeszcze koniec naszej podróży. Pojechaliśmy do Kosewa, gdzie znajduje się Stacja Badawcza Instytutu Parazytologii Polskiej Akademii Nauk, prowadząca prace badawcze w zakresie szeroko rozumianej parazytologii a także biologii i ekologii jeleniowatych oraz ośrodek hodowli fermowej zwierząt jeleniowatych. Mieliśmy jedyną w swoim rodzaju możliwość pogłaskania jelonka Franka i bliskiego spotkania z całym stadem jeleni szlachetnych oraz jeleni sika. Bezpośredni kontakt z oswojonymi zwierzętami, podglądanie ich "na gorąco", możliwość dotknięcia - wszystko to wzbudzało duże emocje i wzbogaciło nas w podstawową wiedzę na temat biologii, zachowania i znaczenia tych mało znanych dzikich zwierząt.

Ostatnie dwa punkty naszego wyjazdu to starówka w Olsztynie i Sanktuarium Maryjne w Gietrzwałdzie, gdzie miały miejsce jedyne udokumentowane objawienia maryjne w Polsce.

Do Łobżenicy wróciliśmy pełni wrażeń i zapału do zorganizowania kolejnej wycieczki, niestety już w przyszłym roku szkolnym.

N. Knop-Wrzalik

Temat wyświetlono: 417 razy.